Renungan Hammudie…

Pahitnya Mata Dunia Kerana Manisnya Syurga Tuhan

Kebahagian tertunda yang dibayar dengan pengorbanan selalunya terasa manis. Tidak ada satupun di dunia ini hasil karya sendiri. Anda mencapai tujuan anda selalunya berkat bantuan orang lain.

Seorang sufi bermadah,“Adakalanya kesalahan membuatkan sesaorang itu memperbaiki diri. Tidak pernah bersalah itu.. boleh mendatangkan sombong diri.. olih itu tidakkah beruntung mencuba biarpun terpaksa berbuat salah daripada pasrah yang tidak menentu”.

Nabi s.a.w. bersabda,“Seutama utama perjuangan sesaorang terhadap dirinya sendiri dan hawa nafsunya”.

Kata pemikir Islam,“Antara sifat munafik itu ialah menganggap nasihat orang sebagai sindiran padanya ..sebab itu tidak di terimanya”.

Ulamak mursyid berkata,“Buah akal ialah ilmu pengetahuan.. buah jiwa ialah iman.. buah fizikal ialah kemajuan.. alangkah indahnya kalau ketiga tiga anggota ini melahirkan buah dalam kehidupan”.

Istimewa jiwa pengasih.Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Setia hati yang pengasih mendapat pahala.. ubat untuk hati yang terluka ialah iman yang kuat”.

Saling mencintai.
Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Perumpamaan orang mukmin dalam hal saling mencintai.. saling mengasihi dan saling menyayangi bagaikan sebuah tubuh. Apabila salah satu anggota tubuh terasa sakit.. maka seluruh tubuh akan merasa sakit.. tidak dapat tidur dan terasa demam”.

Nabi s.a.w. bersabda,
“Jagalah dirimu dari api neraka.. meskipun dengan sedekah separuh dari sebiji kurma..jika tidak dapat.. maka sepatah kata yang baik”.

Seorang hamba Allah berkata,“Ibadat itu laksana perniagaan. Adapun kedainya adalah khalwat {bersunyi sunyian)..modalnya taqwa ..sedangkan keuntungannya adalah syurga”.

Segalanya dari syahwat.
Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Hak itu berat dan pahit sedangkan batil itu ringan dan manis. Adakalanya suatu syahwat menyebabkan dukacita yang abadi”.

Kalau hati itu bersih.
Seorang ulamak berkata,
“Pandangan mata selalu menimpa..pandangan akal selalu tersalah.. pandangan nafsu selalu melulu dan pandangan hati lah yang hakiki.. kalau hati itu bersih”.

Wanita syurga bercahaya.
Rasulullah s.a.w. bersabda
,
“Kalau seandainya seoran wanita itu penghuni syurga datang ke bumi.. nescaya akan memancarkan cahaya terang benderang”.

Pohon syurga.
Rasulullah s.a.w bersabda,
“Sesungguhnya di dalam syurga ada sebatang pohon dimana orang berkenderaan berjalan dibawah naungannya selama satu tahun belum sampai melepasinya”.

Seorang soleh berkata,“Sesiapa tidak ada ilmu dan sesiapa tidak ada agama dan sesiapa tidak ada sifat warak bererti dia tidak dekat dengan Tuhannya”.

Sejahat jahat musuh.
Rasulullah s.a.w. bersabda,

“Sejahat jahat musuh engkau adalah nafsu yang berada antara dua rusuk engkau”.

Balaslah jasa orang.
Rasulullah s.a.w. bersabda,

“Siapa menghulurkan kepadamu suatu kebaktian maka balasilah dia ..jika kamu tiada apa apa balasan ..maka hendaklah kamu doakan kepadanya”.

Kematian kekasih.
Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Tidak ada balasan bagi hambaku yang mukmin jika aku ambil kekasihnya (mematikan orang yang dikasihinya dari ahli dunia) kemudian dia sabar melainkan syurga”.

Tegas demi kebenaran.
Nabi s.a.w. bersabda,
“Janganlah sekali kali wibawa manusia itu melarang seseorang untuk mengatakan yang hak apabila dia telah mengetahuinya atau menyaksikannya atau mendengarnya”.

Istimewa sembahyang malam.
Nabi s.a.w. bersabda
,
“Biasakanlah sembahyang malam sebab ia kebiasaan orang solehin yang sebelum kamu dan mendekatkan kamu kepada Allah dan mencegah kamu dari dosa dan menebus dosa dosa dan mengusir penyakit dari badan”.

Kau kira kau bijak?
Seorang soleh mengingatkan,
“Kau kira bijakkah mendapat semua ilmu dunia.. padahal kau lah yang paling bodoh kerana tidak tahu ilmu akhirat”.

Manisnya iman.
Seorang ulamak berkata,
“Orang yang mengenal Allah dengan ilmu seperti seorang yang mengenal gula tetai belum merasainya.. orang yang mengenal Allah dengan hati seperti orang yang merasai gula dan sering merasa kemaisannya”.

Amalan Islam terbaik.
Seorang lelaki bertanya,
“Manakah amalan Islam yang terbaik??”
Nabi s.a.w. menjawab,
“Memberikan makanan.. mengucap salam baik kepada orang orang yang dikenal mahupun kepada orang yang tidak dikenal”.

Kejelitaan akan pudar.
Seorang ulamak berkata,

“Kemudaan akan hilang.. kecantikan akan pudar.. kekuatan akan lemah..tua akan datang.. kematian pun meragut secara tiba tiba. Jadi mengapa lupakan Tuhan??”.

Mata yang beku.

Rasulullah bersabda,“Ada empat perkara yang membawa celaka..iaitu mata yang beku{taksudi mengeluarkan air mata) kesat hati.. Tinggi angan angan dan tergoda oleh dunia”.

Jika engkau mahukan kemesraan.
Seorang bijak pandai Islam berkata,

“Jika engkau mahukan kemesraan dengan Allah.. maka engkau mesti garang terhadap dirimu sendiri.. tidak mengikut segala nafsumu. Kalau engkau sudah merasakan manisnya berhubung dengan Allah.. tahulah engkau bagaimana pahitnya berpisah denganNYA”.

Jangan cakap banyak.
Rasulullah s.a.w. bersabda,

“Tinggalkan bicara berlebihan dan cukup bagimu perkataan apa yang telah dapat menyampaikan hajatmu”.

Kata pemikir Islam,
“Gunung yang tinggi tidak boleh menakung air.. tetapi lembah yang rendah boleh menjadi tasik yang saujana luasnya.. ertinya orang yang meninggi diri tidak jatuh hati orang kepadanya.. sebaliknya orang yang merendah diri dapat meminta meminta hati orang tanpa bersusah payah lagi”.

Belajar dengan buku.Seorang ulama berkata,”Orang yang belajar dengan kehidupan mendapat pengalaman ..orang yang belajar dengan buku dan guru mendapat ilmu”.

Fikiran bak mutiara.
Seorang ulama berkata,
“Berfikir taraf tinggi itu ialah berfikir yang dipimpin oleh jiwa.. hasilnya fikirannya bak mutiara”.

Istimewa diam.Nabi s.a.w. bersabda,
“Kawan yang baik lebih baik dari duduk sendiri dan duduk sendirian lebih baik dari kawan yang jahat dan mengutarakan kebaikkan lebih baik dari diam dan diam lebih baik dari berkata tidak baik”.

Jika Allah kasih.
Rasulullah s.a.w. bersabda,
“Sesungguhnya jika Allah berkehendak kebaikkan terhadap hambanya maka dijadikan dosa dosa terbayang diruang mata hambanya dan jika menghendaki binasanya maka dilupakan akan dosa dosanya”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: